Warkah Usang

Puisi bagiku sebuah kerajaan yang luasnya tiada batas...
Aku menulis untuk menuangkan isi dalam fikirku yang selalu memberontak ingin dikeluarkan.
Aku menulis bukan bererti aku ini ahli bahasa.
Aku menulis bukan bererti aku ini adalah orang pintar.
Aku menulis bukan bererti aku mengejar mewah.
Aku menulis bukan bererti aku mengejar nama.
Tetapi aku ini adalah tanah liat yang diberi nyawa oleh Tuhanku.

Kerna aku bukan golongan yang petah percakapannya cuma berpuisi sahaja.

Benar..Ia Pernah Ada

Isnin, 11 Januari 2010

patut saja ada yang tak kena
aku cuba cari dibalik memori ku
ternyata tiada apa yang aku ketemu
mungkin juga lupa
atau saja ia khayalan

tapi hati aku meronta
membenarkan saja mata ligat melirik ke merata
memerah keringat benak memikirkan entah apa
seolah ada kepentingan tentang sesuatu
tapi benar aku lupa
atau memang ia sebenarnya tiada

hingga satu masa
masa aku tak mengendahkannya
dan hilang ceritanya
di depan mata...
muncul sesuatu yang tak kujangka

ya..
benar seperti aku pernah melihatnya
lalu otakku menafsir apakah ia

dan..
saatnya aku mula tersenyum
benar ia pernah ku miliki
benar ia yang kucari
lalu ligat hati bicara
kali ini takkan ku lepas buat selamanya
akan aku simpan sekedap-kedapnya

0 Caci Maki:

Catat Ulasan